Home » Da li će natrijum zameniti litijum u automobilskim baterijama
TEMA

Da li će natrijum zameniti litijum u automobilskim baterijama

Baterije u električnim automobilima na bazi litijuma trenutno predstavljaju standard. Da li natrijum ima potencijal da istisne litijum kada je budućnost elektromobilnosti u pitanju?

Litijum u ovom trenutku predstavlja okosnicu kada je proizvodnja baterija za električne automobile u pitanju. Ipak, litijum je daleko od savršenog izbora, u šta smo imali priliku da se uverimo i na konkretnom primeru problema sa iskopavanjem litijuma u dolini Jadra.

Tehnologija njegove ekspolatacije i proizvodnje je ili skupa, ili ekološki neprihvatljiva. U ovom trenutku postupak proizvodnje litijuma iziskuje isuviše velike količine vode i ostavlja trajne posledice na prirodno okruženje.

PROČITAJTE JOŠ:

Da li ćemo uskoro imati pristupačne električne automobile i zašto ne?

Koliko traje baterija električnog automobila

U ovom trenutku najveći proizvođači litijuma su Australija i Čile. U Kini ruda iz koje bi mogao da se eksploatiše litijum je nedovoljno kvalitetna, zahteva postupke prerade koje čine cenu konačnog proizvoda nekonkurentnom. Upravo zbog toga kinekse kompanije istražuju potuno nov pravac – natrjum-jonske baterije.

Natrijuma u prirodi ima u izobliju, a može da se dobije i iz kuhinjske soli. To jasno ukazuje da je natrijum znatno jeftiniji od litijuma. U ovom trenutku natrijum-jonske baterije ne mogu da pariraju litijum jonskim baterijama po svojim performansama, ali potencijal ove tehnologije je više nego očigledan.

Energetska gustina automobilskih baterija na bazi natrijuma još nije na nivou litijumske tehnologije, što znači da kilogram mase litijum-jonskih baterija u ovom trenutku može da pohrani veću količinu energije. Pored toga, natrijum-jonske baterije u za sada mogu da se pune samo 1.500 puta, kada počinju značajnije da gube kapacitet. Litijum-jonske baterije su tri do četiri puta bolje u tom pogledu.

Ipak, tu su i neke prednosti. Natrijum-jonske baterije pokazuju mnogo bolje performanse na niskim temperaturama. Čak i kada se temperatura spusti do 20 podeoka ispod nule, one zadržavaju 80 odsto kapaciteta. Brzina punjenja je takođe na strani natrijum-jonskih baterija, jer na sobnoj temperturi već sada mogu da se dopune do 80 odsto kapaciteta za samo 15 minuta.

Kineska kompanija CATL već radi na razvoju novih baterija na bazi natrijuma i gvožđa, sa anodom od ugljenika, a nova tehnologija bi na tržištu trebala da se pojavi već 2023. godine.

Jasno je da ova nova tehnologija još nije na nivou litijum-jonskih baterija, koje se usavršavaju već decenijama. Ali potencijal je očigledan, a činjenica da ozbiljne kineske kompanije ulažu u ovaj nov koncept, s pravom otvaraju pitanje da li je litijum zaista buduće “crno zlato”.