Da li na testu novi Cupra Formentor opravdava titulu nosioca sportskog imidža u okviru Volkswagen grupacije? Vozili smo verziju sa 1.5 TSI motorom od 150 KS i sedmostepenim DSG menjačem – da li je ovaj motor dovoljan za potencijal samog automobila?
Priča o Cupra brendu ne seže daleko u istoriju. Poznavaoci automobilskih dešavanja znaju da su ovu oznaku nosile sportske verzije Seat modela, a pre nekoliko godina Cupra je postala zaseban podbrend u okviru Volkswagen koncerna. Čini se kao da nemački brend danas pokušava od Cupra brenda da napravi ono što je od početka trebao da bude Seat.
Ako je tako, čini se kao da su na boljem putu nego pre nekoliko decenija. Naime, Seat je u okviru grupacije bio zamišljen kao pristupačniji brend od Volkswagena, sa akcentom na sportskom karakteru. Upravo taj sportski karakter je nekako uvek izostajao, a za model Cupra Formentor to nikako ne bi moglo da se kaže.
Kako to aktuelni trendovi u automobilskoj industriji nalažu, model Formentor je pozicioniran u SUV-krosover klasu, ali na nešto drugačiji način. Klirens jeste povišen donekle, ali karoserija ima ukupnu visinu od oko jednog i po metra, što je negde na pola puta od standardnih kompakta i SUV modela.
Sve to je posledica naglašavanja sportskog karaktera, koji se pored gabarita ogleda i u dizajnu. Da ne dužimo kada je dizajn u pitanju, pa ćemo se zadržati samo na komentaru da je Formentor veoma atraktivan, pogotovo kada se obliku karoserije dodaju karakteristični Cupra detalji u bakarnoj boji, kao i atraktivna mat boja.
PROČITAJTE JOŠ:
VOZILI SMO: Nova Toyota Prius Plug-In – Atraktivnost je novi adut
TEST: Renault Austral – Atraktivna porodična krstarica
Ono što nas je najviše interesovalo je ponuda prostora. Recimo na samom početku da model Formentor veoma uspešno objedinjuje dve krajnosti – svet sportski orijentisanih i svet praktičnih i prostranih automobila. Postoje SUV modeli C segmenta koji možda nude više prostora u kabini, ali daleko od toga da Formentor nije prostran i praktičan.
Da mesta na prednjim sedištima ima dovoljno nismo ni sumnjali, a ono što je prijatno iznenađenje je ponuda prostora na zadnjoj klupi. Mesta u ovom automobilu ima dovoljno za četiri odrasla putnika čak i za duža putovanja. Iza zadnje klupe se nalazi i solidan prtljažnik od 450 litara. Ponavljamo, ima većih u klasi, ali i ovaj je više nego solidan.
Više nego solidan, posebno kada se sagleda sportski karakter kojim ovaj automobil pleni. Prednja sedišta su najbolji primer nemačke škole dizajna – pomalo tvrda, ali savršeno oblikovana, pa je udobnost na visokom nivou, kao i podrška tokom oštrije vožnje.
Pozicija za upravljačem je takođe dovedena do perfekcije. Iako Formentor deli genetiku sa Volkswagen Tiguan-om, pozicija u Cuprinom modelu je daleko sličnija klasičnim sportskim kompaktima nego SUV modelima. Sedi se zavaljeno, a kada se tome dodaju upravljač podesiv po visini i dubini, kao i podesivi naslon za lakat, ovaj kokpit je zaista blizu savršenstva.
Do čiste desetke ne stiže samo zbog nekih sitnih detalja koji kvare onaj dobro znani nemački standard funkcionalnosti. Naime, pomalo je preveliko oslanjanje na touch komande. Tako se ispod velikog i funkcionalnog centralnog ekrana nalaze komande klimatizacije i pojačavanja ozvučenja koje su osetljive na dodir. Sve to bi bilo mnogo lakše za upotrebu tokom vožnje uz pomoć fizičkih tastera.
Takođe, tu su neka originalna rešenja. Na primer, automobil se startuje dugmetom koje se nalazi na obruču upravljača. Vrlo atraktivno, ali ne i praktično, jer kada sednete u automobil ne možete da upalite automobil manualno bez angažovanja obe moždane hemisfere, jer prvo morate da locirate prekidač za paljenje koji se nalazi negde na zarotiranom obruču upravljača.
U principu, tu se spisak nedostataka završava. Kvalitet materijala je zadovoljavajući, pogotovo ako se u obzir uzme cena automobila i uporedi sa konkurencijom.
Na obruču se pored prekidača za startovanje motora nalazi i prekidač za odabir vozačkih režima. Sportski mod jeste zabavan za vožnju, ali većinu vremena smo vozili u komfornom modu koji omogućava udobniju vožnju sa motorom koji radi na nižim obrtajima, a opet raspolaže sa dovoljno sportskog šarma.
Ono što nas je najviše zanimalo je da li model Formentor i u vožnji opravdava svoj sportski karakter. Ova španska porodična zver nas nije razočarala – oslanjanje jeste tvrđe trimovano, ali ne toliko da bi remetilo komfor, a vozne karakteristike su perfektne.
Impresivno je sa kakvom sigurnošću ovaj automobil ulazi u srednje brze i brže krivine. To nema nikakve sličnosti sa bilo kojim SUV modelom. Stiče se utisak da je Formentor pripadnik SUV krosover klase samo zbog tržišnih zahteva, dok je svom svojom dušom i telom on istinski sportista.
Što se pogona tiče, neko će proceniti da je dovoljan, a poneko možda poželi nešto više snage koja bi ispratila mogućnosti samog automobila. U pitanju je Volkswagenov poznati 1.5 TSI u verziji od 150 KS, koji snagu do prednje osovine prenosi preko sedmostepene automatike.
Ako bi u ovoj klasi, da zanemarimo skuplje automobile, morali da odaberemo najbolje “uštimovan” motor i automatski menjač, onda bi to bila ova kombinacija. Kada se iz mesta mirovanja da pun gas, automobil startuje ne možda toliko silovito koliko oduševljava rafiniranošću.
Motor se vrti do visokih obrtaja, kada menjač munjevito prebacuje u viši stepen prenosa. Sve to podseća na precizno uštimovan švajcarski sat. Zaista ponekad vozač pomisli kako ovom automobilu nedostaje još snage, jer u vožnji pleni osećajem kvaliteta i tehničke usavršenosti.
U svojoj osnovnoj verziji sa ovim motorom Cupra Formentor startuje sa cenom od 34.959 evra, što je u poređenju sa konkurencijom veoma konkurentno. Možda će do većeg broja kupaca ovom automobilu nedostajati samoprepoznatljivost Cupra brenda, ali sa ovakvim automobilima to će se vrlo brzo promeniti.
CUPRA Formentor 1.5 eTSI mHEV
Motor R4, benzin, turbo
Zapremina 1.498 ccm
Snaga 110 KW/150 KS pri 5.000 o/min
Ob. moment 250 Nm pri 1.500 o/min
Transmisija automatska, sedam stepeni
Ubrzanje 0-100 Km/h 9 s
Maks. brzina 205 km/h
Pogon na prednje točkove
Dimenzije 4.451 x 1.838 x 1.520 mm