Koliko zapravo električni automobili gube na atonomiji tokom zimskih meseci? Kako prilagoditi stil vožnje da se energija baterija što više iskoristi, a autonomijaa što više poveća
Nije nikakva novost – električni automobili su manje efikasni zimi. Hladno vreme utiče na performanse baterije, smanjujući domet i primoravajući vozače na češća dopunjavanja. Ali, pitanje je koliko je to zapravo izražno i može li električni automobil da bude efikasan i kada temperatura padne ispod nule?
PROČITAJTE JOŠ:
Sve o tipovma punjača baterije električnog automobila
Mogu li zimske gume da se koriste leti
Sve o punjenju baterije električnog automobila kod kuće
Najkraći odgovor na to pitanje je – da, može, ali ograničenja ipak postoje. Električni automobili nisu već godinama najporavaniji u Španiji ili Australiji, već u Norveškoj. Ova država podsticajima pomaže prodaju električnih vozila, ali da ih nije moguće voziti tokom zime, koja u Norveškoj može da bude vrlo oštra, a dugo i traje, subvencije ne bi bile od velike koristi.
Online kalkulatori preostale autonomije
Neke kompanije, kao što je Renault, na primer, nude onlajn kalkulatore koji omogućavaju da odredite kakav domet možete da očekujete kada temperature padnu. Na primer, ako vozite Zoe u normalnim uslovima pri temperaturi od 20 stepeni Celzijusa, pri konstantnoj brzini od 50 km/h, Renault računa da ćete preći 376 kilometara sa punim punjenjem.
Ako temperatura padne na pet stepeni i autonomija pada na 300 kilometara prema Renault-ovim proračunima. Kada se živa u termometru sputi do pet stepeni ispod nule, možete da računate na autonomiju od 244 kilometra. Važno je napomenuti da što je baterija veća, to je veći i potencijal za gubitak energije.
Niske temperature negativno utiču na baterije jer se oslanjaju na hemijske reakcije za skladištenje i oslobađanje električne energije. Litijum-jonske baterije, koje se najčešće koriste u električnim i hibridnim automobilima, rade kada se litijum joni kreću sa anode na katodu. Hladnoća usporava ovaj proces i ograničava performanse baterije. Ipak, za mnoge vozače i samo 244 kilometra će biti dovoljno, pogotovo kada je gradski model kao što je Zoe u pitanju.
Kako iz baterije zimi izvući maksimum?
Ako možete, uvek je mudro prethodno zagrejati kabinu dok je vaš automobil priključen na punjač. Na taj način koristite električnu energiju iz gradske mreže za zagrevanje automobila, umesto da smanjite domet korišćenjem baterije nakon što krenete.
Grejana sedišta i volan električnog automobila troše daleko manje energije od ventilatora i jedinice za klimatizaciju. Stoga je na kraćimgradskim relacijama pametnije koristiti ove načine zagrevanja, jer kabina i tako neće stići da se zagreje, vi ćete već biti na odredištu, a baterija istošenija.
Možda zvuči očigledno, ali što brže vozite, to će vaš automobil biti manje efikasan. Čak i pad sa 110 km/h na 100 km/h na autoputu može napraviti veliku razliku u dometu. A ako vozte na kraćoj relaciji, blago smanjenje brzine neće imati veći uticaj na dužinu putovanja. “Nežna” noga na desnoj pedali i korišćenje Eko vozačkih modova takođe mogu pomoći.
Satelitski navigacioni sistemi u većini električnih vozila mogu da prikažu najefikasniji put do odredišta i potencijalno uštede dragocene ampere. Isto sada važi i za Google mape, ako više volite da koristite Apple CarPlay ili Android Auto.
Povećanje nivoa regenerativnog kočenja električnog automobila može pomoći u prikupljanju energije koja bi inače bila izgubljena, a već pomenutim laganim stilom vožnje bez naglih ubrzanja i kočenja ćete svakako ovaj potencijal maksimalno iskoristiti.
Foto: Škoda