Cene električnih automobila u Srbiji su u ovom trenutku visoke, a oni najpristupačniji modeli svojim performansama ni izbliza ne mogu da konkurišu modelima pokretanim motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Ni državna subvencija od 5.000 evra prodaju ne može značajnije da pogura
Iako automobilska industrija već godinama razvoj usmerava ka elektrifikaciji, to se, izuzev nekoliko najrazvijenijih evropskih zemalja, kraj vozilima pokretanim motorima sa unutrašnjim sagorevanjem se ne nazire skori kraj. Posebno je to očigledno kada su u pitanju pristupačniji automobili.
To da je budućnost elektrifikacije automobilske industrije, posebno u početnom cenovnom rangu, pod velikim znakom pitanja nedavno je potvrdio i jedan od vodećih proizvođača električnih automobila, kompanija Tesla. Naime, planovi za dugo očekivani Tesla Model 2 su otkazani jer se fokus kompanije preusmerava na autonomna vozila i nadolazeći Robotaxi – prema rečima direktora kompanije, Elona Muska.
PROČITAJTE JOŠ:
Kako do subvecije za hibridni ili električni automobil
Sve o punjenju baterije električnog automobila kod kuće
Musk je izjavio da bi pravljenje standardnog modela od 25.000 dolara bilo besmisleno i neisplativo. Nezvanično nazvan „Model 2“ trebao je biti kompaktnija verzija postojećih modela brenda. Ipak, kao i do sada, ispostavilo se da je kočnica razvoja cena proizvodnje baterija.
Posledica toga je to da najpristupačniji modeli imaju veoma skroman domet, jer se pored smanjenja cene ugrađene baterije teži i smanjenju ukupne mase vozila. Taj problem se dodatno komplikuje kada se tome doda loše razvijena infrastruktura punjača, što sve zajedno daje lošu perspektivu jeftinim električnim automobilima.
Na našem tržištu automobili sa cenom manjom od 30.000 evra mogu da se nabroje na prste jedne ruke, čak i kada se uračuna državna subvencija od 5.000 evra za kupovinu električnog automobila.
Svakako najpristupačniji električni automobil je Dacia Spring sa početnom cenom od 19.990 evra bez uračunate subvencije. Time se zaista dolazi do rekordno niske cene, ali ni ona nije dovoljna da ovaj model omasovi. Očigledno u Srbiji nema dovoljno kupaca spremnih da izdvoje oko 15.000 evra za mikro gradski SUV sa dometom od oko 200 kilometara.
Prvi sledeći kada je cena u pitanju je Fiat 500e. Nudi možda malo više od modela Spring, ali po značajno višoj ceni koja startuje od 29.990 evra. Čak ni domet ovog modela nije značajno veći od konkurenta iz Rumunije. Sledeći po ceni, električni Peugeot 208 sa cenom od nepunih 38.000 evra je sve samo ne pristupačan…
Cena razvoja i proizvodnje baterija je trenutno najveća kočnica u obaranju cena električnih automobila. Na globalnom planu to trenutno ručnu kočnicu u ovim vozilima drži visoko podignutu. Kada je naše tržište u pitanju, cena predstavlja još veći problem, a na nju treba dodati i loše razvijenu infrastrukturu punjača.
Očigledno državna subvencija od 5.000 evra tu ne može mnogo da pomogne, pogotovo ne kada su u pitanju oni skuplji automobili…
Foto: Dacia, Fiat, Peugeot