Home » Da li je održavanje električnog automobila skuplje?
TEMA

Da li je održavanje električnog automobila skuplje?

Da li je cena održavanja električnog automobila viša od cene održavanja standardnog automobila? Da li su popravke kvarova i nastalih oštećenja više kod električnih automobila?

U trenutku pisanja ovog teksta električni automobil na našim putevima je još uvek više luksuz nego nešto što bi moglo da se okarakteriše kao ekonomično i ekološko prevozno sredstvo. Razlog tome je činjenica da su električni automobili znatno skuplji od sličnih modela sa benzinskim ili dizel pogonom. Cena nabavke jeste veća, ali pređeni kilometar je već sada znatno povoljniji. Još jedna stavka koja privlači veliki broj vozače je i činjenica da su električni automobili jednostavniji za održavanje. Pitanje je samo – da li su i jeftiniji za održavanje?

PROČITAJTE JOŠ:

Da li ćemo uskoro imati pristupačne električne automobile i zašto ne?

Kako do subvecije za hibridni ili električni automobil

Sve o punjenju baterije električnog automobila kod kuće

Konkretan odgovor sa preciznim primerima još ne može da se da, jer broj električnih automobila koji su na našem tržištu zvanično dostupni je još ograničen, pa poređenje na većem uzorku ne može da se napravi. Ali, ono što je za sada poznato je to da električni automobili imaju znatno manji spisak sklopova koji moraju da se održavaju u toku redovne ekspoloatacije.

Ne postoji klasičan motor, pa nema ni zamene ulja, filtera ulja i filtera vazduha, svećica… Takođe, nema ni složenih sistema transmisije. Kod električnih automobila kočnice traju neuporedivo duže, jer se većina kočenja u normalnim uslovima obavlja kroz regenerativno kočenje, odnosno usporavanjem tako što elektromotor preuzima ulogu generatora i na taj način dopunjuje bateriju.

Ipak, problem kod električnih automobila je u tome što je to za sada napredna tehnologija koja zahteva visoko kvalifikovanu radnu snagu. Održavanje električnog automobila zahteva obučene radnike, jer pored toga što popravke mogu da budu nestručno obavljene, još veći problem je to što one mogu da budu i opasne, jer postoji mogućnost povređivanja usled električnog udara.

Stoga, teorija da će se kupovinom električnog automobila uštedeti na održavanju u ovom trenutku nije tačna. Svaki električni automobil mora da se održava u ovlašćenom servisu, a to svakako ne podrazumeva niske troškove i snalaženje na razne načine da troškovi održavanja smanje.

Ono što treba napomenuti je i to da su popravke električnih automobila u slučaju saobraćajnih nezgoda skuplje nego kada su u pitanju ista ili slična oštećenja na klasičnim automobilima. Prema statistikama osiguravjućeg društva Alianz, popravke električnih automobila su u proseku za 30 odsto više nego kod sličnih modela pokretanih benzinskim ili dizel motorom.

Možda nije najznačajnije, ali treba pomenuti i to da kod električnih automobila redovnije treba kontrolisati stanje pneumatika. Električni automobili imaju motore većeg obrtnog momenta, tako da se pogonski točkovi u proseku brže troše. Takođe, električni automobili imaju veću masu zbog baterija, što je dodatni razlog da pneumatici imaju nešto manji vek trajanja.

Zaključak je jasan – ukoliko vam ukupan trošak posedovanja automobila jedini motiv da kupite električni automobil, u ovom trenutku to nije najbolja ideja. Cena pređenog kilometra će svakako biti povoljnija, ali kada se tome dodaju svi drugi troškovi, kao i visoka cena same nabavke automobila, računica nikako nije u plusu.

Foto: Freepik