Evropska unija je od 31. oktobra 2024. zvanično uvela dodatne carinske stope na električna vozila iz Kine, sa ciljem da zaštiti evropske proizvođače i smanji zavisnost od uvoza jeftinijih kineskih automobila. Ova odluka mogla bi značajno uticati na tržište električnih automobila i dovesti do promena cena i strategija na evropskom tržištu.
Uvedene carinske stope na kineska električna vozila rezultat su višemesečne istrage EU o subvencijama koje kineska vlada pruža svojim proizvođačima električnih automobila. EU tvrdi da ove subvencije omogućavaju kineskim kompanijama da ponude znatno niže cene vozila, što negativno utiče na evropske proizvođače i tržište. Odluka o carinskim stopama deo je šire strategije kojom EU želi da zaštiti domaće proizvođače i potrošače, kao i da unapredi energetsku sigurnost.
Kako ova odluka utiče na potrošače?
Jedan od glavnih razloga za zabrinutost među evropskim potrošačima je mogućnost rasta cena električnih automobila, jer su kineski modeli često povoljniji u odnosu na evropske. S druge strane, dugoročno gledano carinske stope mogle bi da podstaknu evropske proizvođače da ubrzaju proizvodnju pristupačnijih modela i smanje zavisnost od kineske tehnologije.
PROČITAJTE JOŠ:
Da li ćemo uskoro imati pristupačne električne automobile i zašto ne?
Mogu li gorivne ćelije u budućnosti da budu zamena za baterije i rudarenje litijuma?
Za kupce električnih automobila, ova odluka takođe znači da će u budućnosti možda imati manji izbor pristupačnih modela, ali i potencijalno veću sigurnost u kvalitet i dostupnost proizvoda domaće proizvodnje.
Uticaj na evropske proizvođače automobila
Za evropske proizvođače automobila, uvođenje carina predstavlja značajnu prednost u tržišnoj utakmici. Iako poslednjih par godina rast usporava, industrija električnih vozila je ipak još u ekspanziji, ali je u poslednje vreme suočena sa sve većom konkurencijom iz Kine.
Carinske stope mogle bi da olakšaju poziciju evropskih proizvođača i omoguće im stabilniji razvoj domaće proizvodnje. Pored toga, ovi potezi doprinose planovima EU za smanjenje zavisnosti od azijskih dobavljača i poticanje inovacija unutar evropskog tržišta.
Geopolitički uticaji i odnos sa Kinom
Odluka o carinama dolazi u trenutku kada su trgovinski odnosi između EU i Kine napeti, posebno u sektorima tehnologije i energije. Kina je uložila u ekspanziju svog tržišta električnih vozila na globalnom nivou, dok je EU istovremeno postavila ambiciozne ciljeve smanjenja emisija i prelaska na obnovljive izvore energije.
Kineski proizvođači, poput BYD-a i Geely-ja, izuzetno su konkurentni, a EU ovim merama nastoji da ograniči njihov uticaj i pruži veću podršku evropskim kompanijama.
Uvođenje carina na kineska električna vozila imaće dalekosežne posledice na evropsko tržište. Evropski potrošači će možda plaćati više za električna vozila, ali mogu očekivati veću ponudu domaćih proizvoda. Sa druge strane, ova odluka mogla bi podstaći kineske proizvođače na prilagođavanje svojih strategija i moguće otvaranje proizvodnih kapaciteta u Evropi kako bi zaobišli carine.
Foto: BYD