Sećamo se kako je Amerika vodila borbu protiv Tojote kampanjom o “pomahnitalim” Prijusima otetim kontroli. Sada je Evropa okrenula igricu pričom o potencijalnoj špijunaži preko kineskih električnih automobila
Zvaničnicima britanske vlade i vojnim licima naloženo je da kineske električne automobile drže podalje od vojnih lokacija. Takođe, osoblju je savetovano da izbegavaju vođenje zvaničnih razgovora unutar električnih vozila iz Kine zbog bezbednosnih zabrinutosti da bi Peking mogao koristiti izvoz svojih automobila za špijuniranje Ujedinjenog Kraljevstva.
Izvori su za list i otkrili da je osoblju u RAF Vajtonu u Kembridžširu – najvažnijoj obaveštajnoj bazi britanske vojske – naređeno da parkiraju „najmanje dve milje daleko“ ukoliko voze vozilo koje sadrži kineske komponente. Ova mera je uvedena zbog straha da bi GPS navigacija i senzori u tim automobilima mogli prikupljati informacije o okolini, pa čak i pratiti kretanje ljudi.
PROČITAJTE JOŠ:
EU podigla carine na kineska električna vozila – Šta će biti sa cenama?
Otkriće iz RAF Vajtona dolazi ubrzo nakon što je vojnim zvaničnicima takođe rečeno da izbegavaju vođenje poverljivih razgovora unutar kineskih vozila, jer postoji zabrinutost da bi mikrofonima, koji su inače namenjeni za glasovne komande i telefonske pozive, kineska država mogla prisluškivati razgovore.

Kao što je pomenuto, zabrana se ne odnosi samo na kineske EV modele, već i na druge automobile proizvođača poput JLR-a, BMW-a i Volkswagena koji koriste kineske komponente. Ipak, kineski brendovi su pod posebnim merama.
U međuvremenu, vlada je oštro kritikovana zbog upotrebe kineskih električnih automobila, a konzervativna ministarka u senci za bezbednost, poslanica Alisija Kerns, prošlog meseca je izjavila: „Vojska i vlada znaju za rizike kineske špijunaže, ali ne možemo očuvati našu bezbednost polovičnim merama.“ Kerns je nastavila pozivajući na, kako je rekla, „potpuni zaokret i odustajanje od kineski proizvedenih EV-ova u vojnim i državnim flotama Ujedinjenog Kraljevstva.“
Pitnje je samo koliko je zapravo do nacionalne bezbednosti, a koliko do zaštite tržišta od (pre)jake konkurencije. Šta je sledeće na redu – telefoni, pametni televizori? Zapravo, danas većina komponenti za apsolutno sve grane tehnike pristiže iz Kine, pa je pitanje, zašto se upire prstom baš u automobile…