Home » Gde će završiti milioni dotrajalih automobilskih baterija
TEHNIKA

Gde će završiti milioni dotrajalih automobilskih baterija

Iako tržište automobila na električni pogon nije ni blizu nivoa koji se predviđa, mnoge kompanije već rade na planovima za svoje baterije nakon upotrebe. Cilj je da se produži životni vek baterija ili da se recikliraju sirovine koje se nalaze u njima

U ovom trenutku prelazak sa fosilnih goriva na baterijska električna vozila izgleda kao najizglednija opcija za budući razvoj drumskog transporta, kako putničkog, tako i teretnog. Lokalno nulta emisija, gradovi bez smoga, sve to izgleda primamljivo. Ipak, proizvodnja baterija po trenutim tehnologijama ni izbliza nije tako čista. Pitanje je šta će se desiti u trenutku kada drumski transport u potpunosti pređe na električni pogon i kada u jednom trenutku ogromna količina baterija stigne na kraj svog radnog veka.

To je problem o kojem u ovom trenutku mnoge kompanije razmišljaju. I baterije iz mobilnih telefona su u ovom trenutku izvor zagađenja, a nije teško zaključiti da se sa automobilima taj problem značajno uvećava. Pitanje je šta je tek sa kamionima, koji su takođe na putu ka elektrifikaciji, o čemu se uopšte ne priča?

MAN Truck & Bus u ovom trenutku, kao i ostali proizvođači kamiona i autobusa, najveći potencijal za klimatski prihvatljive pogone vidi u baterijskim električnim pogonima, a i prema mnogim istraživanjema ovaj vid drumskog transporta ima najveću perspektivu.

U sektoru kamiona, MAN Truck & Bus trenutno očekuje da će električni kamioni imati udeo od 60% u distributivnim aplikacijama i 40% u transportu na duge relacije 2030. godine. Ove prognoze pokazuju da je industrija komercijalnih vozila tek na početku elektrifikacije. Stoga će broj baterija kojima je istekao vek trajanja u vozilima dostići industrijski nivo tek za oko 10 do 15 godina.

Međutim, MAN već radi na razvoju strategije kako se vredne baterije mogu koristiti na način koji štedi resurse u sekundarnim aplikacijama. Analiza počinje sa prvim životnim vekom baterije u vozilu: fokus je na obuci kupaca da voze, pune i koriste vozila tako da se opterećenje baterije svede na minimum. Ovo može značajno povećati vek trajanja baterije.

Ako delovi paketa baterija imaju kvar tokom upotrebe, recimo, pojedinačni moduli više ne funkcionišu, popravka baterije je planirana kao prva mera. Zatim se baterija može ponovo koristiti u vozilu.

Baterije koje se vraćaju u MAN nakon upotrebe u vozilu se intenzivno analiziraju. U slučaju da se akumulatori više ne mogu koristiti, prosleđuju se na sekundarne aplikacije. Za to trenutno postoje tri opcije: druga upotreba u vozilu nakon fabričke popravke (druga upotreba), drugi vek trajanja baterije (drugi životni vek), na primer kao bafer skladište solarnih elaktrana ili vetroparkova, i konačno, oporavak baterijske sirovine za nove baterije u smislu reciklaže.

U trenutnom projektu, fokus je na sistemima za skladištenje energije za industrijska preduzeća. Ovde će biti ocenjeni tehnički i poslovni zahtevi za sisteme za skladištenje. Konkretno, cilj je da se dobiju nalazi u oblastima bezbednosti, performansi baterije i preostalih ciklusa punjenja baterije. Pored toga, planirano je da se definiše mogući pilot projekat za drugi sistem skladištenja životnog veka zasnovan na MAN baterijama iz prvog potpuno električnog gradskog autobusa Lion’s City E serije.

Recikliranje dolazi u obzir nakon drugog veka trajanja baterija ili u slučaju da baterije više nisu pogodne za skladištenje nakon upotrebe vozila ili oštećenja osled saobraćajne nezgode. Navedeni cilj MAN-a je da postigne zatvoreni ciklus za sirovine za baterije – od proivodnje do kraja životnog veka. Cilj je da se sirovine kao što su nikl, mangan, kobalt ili litijum, koriste u novoj proizvodnji baterija. Trenutno je stopa recikliranja više od 70% u odnosu na težinu baterije.