Kako proceniti da li ogrebotina na karoseriji može da se sanira u “sam svoj majstor” režiji? Kada će poliranje biti dovoljno? Kako se vrši ručno poliranje, a kako da sami delove karoserije ispolirate mašinski? Šta je sa olovkama i setovima za reparaciju karoserije?
Svakom vozaču se bar jednom dogodilo da na svom automobilu primeti sitnu ogrebotinu – bilo da je reč o nesmotrenom otvaranju vrata na parkingu, grančici koja je zakačila lak, ili prolasku pored zida. Dobra vest je da većinu takvih ogrebotina možete da sanirate sami, bez odlaska kod majstora. Potrebno je malo strpljenja i prava sredstva.
Kako prepoznati dubinu ogrebotine
Pre nego što krenete sa popravkom, važno je da procenite dubinu ogrebotine. Ako se oštećenje zadržava samo na površinskom sloju laka i ne možete da ga napipate noktom, najverovatnije se radi o ogrebotini u sloju bezbojnog laka (clear coat), što je najlakši tip oštećenja za sanaciju. Ako je ogrebotina dublja i vidi se osnovna boja, ili čak metal, biće potrebne dodatne intervencije.
Da li poliranje može da pomogne?
Poliranje je jedna od najefikasnijih metoda za uklanjanje površinskih ogrebotina. Ovaj postupak se sastoji u uklanjanju veoma tankog sloja bezbojnog laka kako bi se izravnale nepravilnosti. Kod kuće možete koristiti abrazivne paste za poliranje koje su dostupne u većini auto radnji, poput Turtle Wax, Sonax Polish ili Meguiar’s ScratchX.
PROČITAJTE JOŠ:
Kako sami da vratite sjaj matiranim i požutelim farovima
Šta sve pokriva garancija novog automobila, a šta ne
Plivajući zamajac dizel motora – Sve što ste želeli da znate
Za ručno poliranje biće vam potrebna čista mikrofiber krpa i polir pasta. Pasta se nanosi kružnim pokretima uz blagi pritisak, a zatim se ispolirana površina prebriše suvom stranom krpe. Ovaj proces može se ponoviti nekoliko puta dok se ogrebotina vizuelno ne ublaži ili potpuno nestane.
U slučaju dubljih ogrebotina, moguće je koristiti i tzv. “scratch remover” proizvode, koji sadrže blagu abraziju i hemijska sredstva koja popunjavaju ogrebotinu. Jedan od popularnih izbora u Srbiji je Sonax Xtreme Polish + Wax, koji istovremeno polira i štiti lak.
Mašinsko poliranje kod kuće
Naravno I kod ručnog poliranja u kućnim uslovima moguće je mašinsko poliranje. Piće vam potrebna samo polir glava koji možete da pričvrstite na ručnu električnu bišilicu, ili manju brusilicu, što je još pogodnije za rad.
Prilikom mašinskog poliranja treba biti posebno pažljiv kako se ne bi dobili neujednačeni rezultati. Naime, mašinski se poliranje vrši mnogo brže, pa je potrebno da se polirka uvek kreće po karoseriji bez zadržavanja. U protivnom kada operete auto na karoseriji će ostati vidljive fleke, posebno na suncu. Ukoliko niste sigurni, bolje je da te menje površine ispolirate ručno.
Upotreba olovki i setova za reparaciju
Za nešto dublje ogrebotine, koje su probile do sloja boje, mogu se koristiti tzv. “touch-up” olovke ili setovi za reparaciju. Ove olovke dolaze u specifičnim nijansama i namenjene su za precizno popunjavanje oštećenja. Prilikom kupovine, obavezno proverite kod boje vašeg automobila (obično se nalazi u prtljažniku, ispod haube ili na bočnim stubovima vozila).

Nakon nanošenja boje, treba sačekati da se osuši, a zatim eventualno izravnati površinu finim vodenim šmirgl papirom (npr. granulacija 2000) i polirati do sjaja.
Koje boje su lakše za popravku?
Svetlije boje, kao što su bela, srebrna ili svetlosiva, mnogo bolje skrivaju ogrebotine i nepravilnosti. Na njima su manja oštećenja teže uočljiva, a popravke su manje primetne čak i kada nisu savršeno izvedene.
S druge strane, tamne boje poput crne, tamnoplave ili tamnocrvene zahtevaju više pažnje jer svaka nepravilnost ostaje vidljiva i posle popravke, posebno pod sunčevom svetlošću.
Koliko su ovakve popravke trajne?
Ukoliko se pravilno urade, ove “uradi sam” metode mogu biti prilično dugotrajne, naročito ako nakon popravke dodatno zaštitite površinu voskom ili keramičkim premazom. Međutim, treba imati na umu da su ove popravke više estetske prirode i neće zameniti profesionalno lakiranje u slučaju ozbiljnijih oštećenja.