Kako niske temperature utiču na bateriju elktričnog automobila? Zašto električni automobili zimi sa jednim punjenjem baterije prelaze manje kilometara? Kako tokom punjenja baterije zagrejati i kabinu? Kako smanjiti utrošak energije za grejanje kabine tokom zimske vožnje?
Priprema automobila za niske temperature i savladavanje raznih veština da se lakše prebrode zimske nedaće na četri točka, je stara tema. I kada su električni automobili u pitanju, važi većina pravila, ali nije loše znati još par detalja koji će vam pomoći da bolje razumete probleme koji se javljaju za upravljačem električnog automobila kada se živa u termometru spusti blizu ili ispod nule.
Najveći problem sa kojim se vozači električnih automobila susreću tokom zimskih uslova vožnje je smanjena putna autnomija, odnosno manji domet sa jednim punjenjem baterije.
PROČITAJTE JOŠ:
Kako povećati domet električnog automobila zimi
Kako toplotna pumpa štedi bateriju električnog automobila
Činjenica je da i automobili sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem više troše tokom zimskih meseci, ali je to neuporedivo manje izraženo. Problem kod električnih automobila nije u elektromotoru. Elektromotor je voma efikasan bez obzira na temperaturu, problem je u baterijama.
Batrija zahteva optimalnu temperturu
Baterija električnih automobila nabolje funkcioniše na temperaturi od oko 20 stepeni Celzijusa. Otprilike, slično kao i čovek. To znači da kada je nama hladno, hladno je i bateriji.
Da bi baterija mogla ispravno da funkcioniše, deo energije se crpi kako bi ona bila održavana na optimalnoj temperaturi. A ta energija da se baterija održava na optimalnoj temperaturi se crpi, pogađete – iz same baterije. To je jedan od razloga što u zimskim uslovima elktrični automobili imaju oko 25 odsto veću potrošnju energije.
Grejanje kabine značajno redukuje autonomiju
I to nije sve. Velika količina energije se troši i za zagrevanje putničkog prostora. Kod klasičnih automobila sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem za grejanje kabine se koristi toplota koja se inače “baca” na sistem hlađenja motora, tako da niske temperature ne utiču na taj način na potrošnju. Kod električnih automobila za zagrevanje i uduvavanje toplog vazduha u kabinu koristi se energija iz baterije.
Ipak, za razliku od sistema koji održava bateriju na potrebnoj temperaturi, zagrevanje kabine je nešto na šta vozč može da utiče kako bi produžio autonomiju, posebno u kritičnim situacijama. Svakome je jasno da ukoliko je baterija skoro ispražnjena, a električni punjač daleko, prvo što treba učiniti je ugasiti grejanje kabine.
Koliko energije troši greanje putničkog prostora?
Pri spoljašnjoj temperaturi od pet stepeni ispod nule, za grejanje putničkog prostora uz pomoć električnog grejača potrebno je oko 4 kW energije, odnosno 4 kWh kapaciteta baterije svakog sata. Ako vaš automobil troši oko 15 kWh na svakih 100 kilometara, onda nije problem izračunati da je domet oko 25 odsto manji nego u situaciji kada nema potrebe za grejanjem putničkog prostora.
Kako da sačuvate energiju koja se troši na zagrevanje kabine
Naravno to ne znači da u redovnim uslovima vozač treba da se smrzava za upravljačem električnog automobila. Postoje neke “cake” da se uštedi, a da komoditet ne bude značajno narušen.
Na primer, ako posedujete kućni punjač, kada uveće priključujete automobil na punjenje, možete u automobilu, a kod nekih modela i putem aplikacije od kuće, da podesite da se neposredno pred planirani polazak uključi grejanje kabine. Na taj način će se onaj najveći utrošak energije, kada je kabina potpuno hladna, desiti dok je automobil još na punjaču, pa kada krenete nećete u startu tu energiju izvući iz baterije.
Takođe, ako vaša planirana vožnja traje kratko, verovatno se ni ne isplati da uključujete grejanje. Ako vožnja traje desetak minuta, a uključite grejanje kabine, ona se do dolaska na odredište neće ugrejati, a velika količina energije iz baterije će biti utrošena.
Tokom tih nekoliko minuta vožnje se mnogo više isplati uključiti grejanje sedišta i upravljača. Ovi potrošači crpe neuporedivo manje energije od grejanja cele kabine, a tokom kraće vožnje će vas mnogo efikasnije ugrejati.