Cena električnog automobila, brzina punjenja baterije i putna autonomija su najšešći problemi sa kojima se susreću vozači električnih automobila. Kako godine prolaze, postavlja se i novo pitanje – koliko traje baterija električnog automobila. Pitanje je mnogima važno, jer baterija je najskuplji deo električnog automobila
Koliko će dugo da traje baterija električnog automobila zavisi od mnogo faktora. Pošto je baterija najskuplja komponenta električnog automobila, a ni sami električni automobili danas uopšte nisu pristupačni, većina potencijalnih kupaca strahuje da će posle nekoliko godina novac uložen u nov automobil biti potpuno izgubljen.
PROČITAJTE JOŠ:
Koliko košta pređeni kilometar za volanom električnog automobila
Kako povećati domet električnog automobila zimi
Istina je da situacija nije toliko dramatična, ali činjenica je, isto, da se ni električni automobili u budućnosti neće voziti po dvadeset godina kao danas. Takođe, u budućnosti verovatno nećemo kupovati desetak godina stare električne polovnjake i voziti ih godinama uz manja povremena ulaganja.
Na prvom mestu treba reći da je zamena kompletne baterije potpuno neisplativa. Ova procedura se primenjuje samo ukoliko do otkaza baterije dođe u garantnom roku. Inače, većina proizvođača električnih automobila daje garanciju da baterija traje osam godna ili 160.000 kilometara, odnosno da u tom opsegu godina u pređene kilometraže njen kapacitet naće opasti ispod 70 odsto od deklarisanog. Pošto je baterija sačinjena od veikog broja manjih ćelija, ona ne može da otkaže u potpunosti, bar ne na način da mora da se zameni umesto da se popravi.
Pitanje je – šta po isteku tih osam godina? Da li to znači da posle toga automobil naglo gubi na vrednosti? Zbog svoje karakteristike da baterija na kapacitetu gubi postepeno, a ne rapidno, znači da ni sam električni autombonil neće izgubiti rapidno na vredosti samo zbog toga što je istekao garantni rok.
Američka neprofitna obrazovna organizacija Plug in America je svojevremeno sprovela istraživanje i izašla sa podacima da je baterija u automobilu Tesla Model S posle pređenih 80.000 kilometara izgubila pet odsto kapaciteta. Iz ove institucije napominju da je taj prvi inicijalni pad kapaciteta baterije ujedno i najveći, te da se dalje slabljenje baterije odvija sporije.
Prema British Volt-u, novi električni automobili imaju paket baterija koji je projektovan da traje 12 godina i da može da podnede od 1.500 do 2.000 ciklusa punjenja i pražnjenja. Takođe iz iste organizacije poručuju da u normalnim uslovima eksploatacije baterija sigurno traje više od 300.000 kilometara, što je petnaest godina ukoliko prelazite godišnje 20.000 kilometara. A činjenica je da većina vozača električnog automobila ne prevaljuje toliku kilometražu.
Zaključak je da razloga za paniku nema. Istina je da električni automobili neće jednog dana biti isto što su danas neki od proverenih polovnjaka, ali daleko od toga je i da samo zbog skupe baterije investiranje u električni automobil predstavlja promašaj. U našim uslovima i sa našom mrežom punjača, vozači električnih automobila se susreću sa većim izazovima.