Nova BMW Serija 1 je automobil na prvom mestu namenjen uživanju u vožnji. Postoje na tržištu prostraniji i praktičniji modeli u klasi, ali nema ih mnogo sa boljim voznim karakteristikama. Cena BMW Serije 1 startuje od 31.810 evra, dok je cena modela sa testa sa tim pogonom i opremom 51.565 evra
Kada je prvi put predstavljena 2004. godine, BMW Serija 1 je odmah postala miljenik zaljubljenika u minhenski brend. Taj automobil je na neki način nasledio popularnu “seriju 1000”, kao i prve generacije Serije 3. Naime, Serija 3 je tada već postala prilično veliki, ozbiljan i skup automobil, a nova Serija 1 je zauzela mesto malog, okretnog BMW-a namenjenog mlađim vozačima.

Sa promocijom treće generacije Serije 1, još 2019. godine, napravljen je radikalan zaokret – pogon je sa zadnje izmešten na prednju osovinu. Svašta se od tada izdešavalo – pandemije, ratovi, ali čini se da se istinski zaljubljenici u plavo-beli znak još nisu navikli na to da se pogon nalazi na prednjoj osovini.
Na našem testu se našla sada već četvrta generacija Serije 1, ili je možda pravednije reći detaljniji redizajn prethodne verzije. Posle detaljnog testa možemo da zaključimo samo jedno – sve te kritike premeštanja pogona na prednju osovinu su više subjektivne prirode nego što imaju objektivno utemeljenje. Ali krenimo redom…

Dizajn nećemo mnogo komentarisati. Činjenica je da je izgled značajno modernizovan u odnosu na prethodnu verziju, ali ipak bi pre moglo da se kaže da je Serija 1 zadržala klasičan BMW stil, u poređenju sa nekim avangardnijim kreacijama koje smo videli da nam poslednjih godina stižu iz Minhena.
Atraktivan i dinamičan oblik karoserije je, ipak, diktirao ponudu prostora u kabini. Odmah treba da se razjasni – BMW Serija 1 nije porodični hečbek. U ovoj klasi postoje automobili koji su mnogo praktičniji, a kada su BMW modeli u pitanju, ulogu kompaktnih porodičnih automobila su odavno preuzeli modeli sa X oznakom.

Serija 1 ima prtljažni prostor od skromnih 300 litara. Ponuda prostora na zadnjoj klupi je relativno korektna, ali prostor za glavu je nešto što može da predstavlja problem svim putnicima visine iznad 1,8 metara.
Ipak, sve ove zamerke prestaju da budu zamerke kada sednete za upravljač. Tada postaje jasno da je BMW Serija 1 zapravo jedan sportski orijentisan hečbek namenjen mladim vozačima koji će putnike na zadnjoj klupi voziti samo povremeno, verovatno na kraćim relacijama i kojima ne treba ogroman prtljažnik.

Na našem testu se našla dobro opremljena M Sport verzija sa nekim veoma atraktivnim detaljima. Pored točkova prečnika 19 inča i crvenih sportskih kočionih klješta, deo ovog paketa su i vrhunska prednja sportska sedišta. Obuhvataju telo savršeno, imaju sasvim solidne opcije podešavanja, uključujući i produžavanje sedalnog dela. Iako sportski oblikovana, savršena su čak i za veoma duge vožnje.

Kokpit je moderno uređen. Ispred vozača se nalazi lep upravljač sa veoma masivnim kožnim obručem. Na njemu se nalazi obilje komandi, ali one su mehaničkog tipa i veoma su intuitivne, a mogu da se koriste bez skretanja pogleda sa puta.
Ono što je takođe veoma atraktivno, ali možda manje praktično, je to što se ostatak kokpita uglavnom oslanja na tač-komande. Ispred vozača se nalazi jedan neprekidni panel koji integriše dva ekrana – levo su instrumenti, a desno multimedija osetljiva na dodir.
PROČITAJTE JOŠ:
TEST: Cupra Formentor – Kompaktni SUV sa genima trkača
TEST: Novi Renault Rafale E-Tech full hybrid 200
Unutar multimedije su integrisane i komande klimatizacije. Na taj način je kreiran “čist” kokpit oslobođen prekidača, ali sigurno bi bilo praktičnije da se ispod ekrana našlo prostora za tri rotirajuća prekidača za upravljanje klimatizacijom.

Što se tiče instrument table, pregledna je i relativno funkcionalna, ali bismo poželeli da se u ponudi nalazi i mod koji podražava klasične analogne instrumente, jer očitavanje broja obrtaja možda nije baš najlakše sa postojećim grafičkim rešenjem.
Pomenimo i BMW-ov head-up displej, koji je jedan od najboljih. Omogućava vozaču da se informiše o osnovnim podacima, a posebno nam se dopada to što se prilikom “listanja” radio stanica uz pomoć “točkića” na upravljaču, njihov ispis prikazuje na head-up displeju. Ovo zaista daje jedno potpuno novo iskustvo vožnje. Kada bi i rukovanje klimatizacijom bilo ovako jednostavno i bezbedno…

Instrumenti, kao i sama multimedija, imaju više režima rada – od sportskog, preko ekonomičnog, pa do individual opcija. Takođe, vozač može da bira koje informacije će da se prikazuju i kako. Sve to u prvi mah može da bude zbunjujuće, ali posle nekoliko dana “igranja” postaje jasno da je sve zapravo dobro rešeno, samo je dostupno zaista mnogo mogućnosti prilagođavanja.
Dolazimo i do najvažnijeg kada je ovaj automobil u pitanju – vožnje. Pogon obezbeđuje trocilindrični motor od 1,5 litara radne zapremine i 156 konjskih snaga. Njemu asistira elektromotor od 20 KS, pa ovaj blagi hibrid raspolaže ukupnim potencijalom od 170 KS.

Pored snage, performansama doprinosi i odlična automatska sedmostepena transmisija. Ubrzanje do sto kilometara na čas traje samo 7,8 sekundi, a menjač ovom rezultatu sigurno doprinosi sa bar jednom sekundom.
Probnu vožnju zakažite OVDE
Da li smo se mi vremenom navikli ili su u BMW-u to uspeli nekako da “naštimuju”, ali zvuk trocilindraša nimalo ne smeta. U laganoj vožnji je nečujan, a oglašava se samo pri snažnim ubrzanjima, reskim i dopadljivim zvukom.

Ipak, snaga nije glavni adut ovog automobila, pre bi to moglo da se kaže za vozne karakteristike. Zapravo, posle nekoliko dana za upravljačem ovog automobila se javlja logično pitanje – zašto je SUV klasa tako popularna? Ovaj automobil se tako dobro vozi, pruža vozaču neverovatan osećaj sigurnosti, da je stvarno pitanje zbog čega svi kupuju automobile sa povišenim klirensom.
Perfektna vozna dinamika je učinila da zaboravimo da se pogon zapravo nalazi na prednjoj, a ne zadnjoj osovini. Naime, u svakodnevnim uslovima vožnje, kada se automobil vozi nešto oštrije, ali daleko od neke njegove krajnje granice, potpuno je nevažno gde je pogon.

I tada shvatate šta je BMW Serija 1 zapravo. To je sportski hečbek osposobljen za svakodnevnu vožnju, sa naglaskom na uživanje u vožnji. Mesta će biti više nego dovoljno za dvoje u svim situacijama, pa i na putovanjima. Ipak, ne treba očekivati od Serije 1 da bude i porodični automobil, jer tada rizikujete da se njegove vrline pretvore u mane.
Tehnički podaci
SUS motor R3, benzin, turbo
Zapremina 1.499 ccm
Snaga 115 KW/156 KS pri 4.700-6.500 o/min
Ob. moment 240 Nm pri 1.500 o/min
Elektromotor 20 KS / 55 Nm
Ukupna snaga 125 KW/170 KS
Ukupni obrtni moment 280 Nm
Transmisija automatska, sedam stepeni
Ubrzanje 0-100 Km/h 7,8 s
Maks. brzina 226 km/h
Pogon na prednje točkove
Dimenzije 4.361 x 1.890 x 1.459 mm
Masa 1.425 kg
Prtljažnik 300 litara